24. mars 2014

Fingern på kanten

Untitled

I fem-på-topp-kåringer blant fingrene pleier tommelen skåre høyt.

Tommelen sørger for godt grep, kan gi deg skyss hjem, gi positiv feedback i sosiale medier, og i Romertidens gladiatorkamper, kunne tegn med tommelen bety liv eller død for de kjempende.

Ingen grunn til å kvitte seg frivillig med tommelen, altså!

Sånn bortsett fra når man strikker votter. Hvorfor er de få omgangene til tommel så utrooooolig langdryge? Når mållinja er så nærme at du kan se reporteren stå der med mikrofonen, med åpen munn, klar til å spørre om hva du følte nå, og du trenger bare de siste meterne for å fullføre løpet.

Hvorfor stopper noen votter der? Den blir lagt tommelløs i strikkekurven, og lovet på tro og ære at den skal få en tommel en annen dag, en dag ingenting annet frister mer, en dag langt der borte i horisonten. Hele hånda har fått varme og ull, unntatt utstikkern.

Gled en vott; strikk en tommel i dag.

25 kommentarer:

  1. Ha ha! Jeg føler meg truffet. Det er til og med bare snakk om pulsvanter med tomler, uten tupp! (Men med opplukking til knappestolpe oppå hånda etterpå riktignok ...)

    (Nå ser det visst ut som jeg ikke gjør noe annet enn å vokte på nye innlegg i bloggrullen, men det var helt tilfeldig, altså! :D)

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner meg ikke igjen, er det noe som virkelig er kjapt her i livet så er det tommelen! 30 mintter? Hva annet innafor strikking tar 30 minutter? Reine fastfood-strikkinga, spør du meg. Ikke at du gjør det, da …

    SvarSlett
  3. Kjedelig å liksom være ferdig. Felle av, så er det på'n igjen

    SvarSlett
  4. Svusj, så er tomlene ferdigstrikka! Særlig når det strikkes til meg selv. Jeg har knøttetomler ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det pianofingre og pianotær :) Vottene skal få tomler, jeg lover!

      Slett
  5. Har mer enn èn gang opplevd at tommelen blir trang og for kort!
    Det er fordi eg drar den lang under strikkinga, så når tråder er festet
    og votten prøvd og det kan konstanteres at tommelen ER for kort blir den putta
    i en kurv/pose/skuff til den plutselig kommer frem igjen og det tar
    nøyaktig 15 min å strikke NY tommel og eg er SUPER fornøyd!
    Hvorfor ikkje bare gjøre det PERFEKT første gangen liksom....?
    Ja me er noen snåle vesner me strikkere hehe

    KOS deg og ha en PERFEKT flott uke ;)

    Gla`klem fra Vibbedille ;)

    SvarSlett
  6. He he, har et par slike stakkars ikke-strikka tomler liggende, men de har jo rett disse fornuftige damene som sier svisj og svisj og så er det gjort :-)

    SvarSlett
  7. Hehe! Enig, så kjedelig med desse tomlene... Men jammen føles det bra når siste tommeltråd er festa:)

    SvarSlett
  8. Enig med husfruen.Når man har felt av bør man jo være ferdig!
    En venninne har mast om jeg kan strikke votter til henne, og jeg har ikke orket. I dag spurte hun om jeg kunne strikke Marius-genser til henne, og da kjemte jeg at det var nesten mer frsitende enn votter. Forstå det den som kan :P

    SvarSlett
  9. Godt spørsmål... Det blir litt sånn som med meg og sokkestrikking. Det er så utrolig til tiltak å plukke opp masker på hælen og strikke ferdig. Merkelig, men sånn er det nå. Derfor jeg er så glad i snurrestrømper, antagelig. For de er jo uten hæl ;)

    SvarSlett
  10. Jeg er nødt til å strikke tommel straks votten er ferdig. Ofte fester jeg tråder også før jeg begynner på nr 2. Motiverende å se hvordan de blir og passer når de er ferdige;)

    SvarSlett
  11. Jeg strikker tommel på vott nummer 1 før jeg får lov til å strikke vott nummer 2. Fungerer bedre da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurt! Det må jeg prøve! Før mislikte jeg ermer, men etter å ha startet med dem først, så er det ikke noe problem. Mental greie, det der. Tommel opp for løsning.

      Slett
  12. Jeg strikker alltid begge vottene, små kjefter og strikker tomlene med det samme for hvis ikke kan det fort ta noen uker...

    SvarSlett
  13. Hihi....jeg strikket en tommel i går kveld, men den ble trang....er ikke så lett med mønster på en sånn liten dings.... Gikk straks i gang med vott nr 2, og det går mye raskere!;)
    Ønsker deg en fin dag!:)

    SvarSlett
  14. Haha, rart hvor langdryge de tomlene kan være ja!

    SvarSlett
  15. Ups... Jeg har nok noen tommelløse votter liggende i skammekroken. Jeg vil påstå at det er en sammenheng mellom tommelløse votter og nr.2-syndromet - som jeg led sterkt av før jeg oppdaget at magic loop også kan brukes til å strikke to (eller flere!) votter/sokker/ermer/ben på en gang.

    SvarSlett
  16. Krystallklar beskrivelse av et strikkerske-syndrom.

    Tomlene er like arbeidskrevende som hele votten. Har selbuvotter i barnestørrelse som har ventet på tommelen i flere år. Kanskje jeg skal ta utfordringen din og få tommelen ut......

    - Marianne

    SvarSlett
  17. Så gøy å lese dette - og så sant. Disse små irriterende strikkedingsene som aldri blir ferdig!!!

    SvarSlett
  18. Tommel opp for deg! Du er utrolig flink å skrive interessante og humoristiske innlegg, med eller uten tommel:)

    SvarSlett
  19. Hehe, her har du nok truffet mange. Jeg har bare strikket to vottepar i mine år som strikker, så jeg skal nok ikke uttale meg om tommel eller ikke.

    SvarSlett
  20. Haha! Kjenner meg veldig igjen ;)

    SvarSlett
  21. Å, den kjenner eg meg veldig igjen i. Eg er sånn som kan samle på tommeler (vis man kan si det på den måten) og så får eg det over meg og strikker alle på ein gang;)

    SvarSlett
  22. Takk for et nødvendig spark i rævva! Fikk omsider strikket tomler på et par votter som har ligget lenge.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.