13. mars 2015

I en sofa på arkivet og Nålens øye

Tirsdag 10. mars kl. 18.00: To rette og én vrang
Bilde av Grimstad Klepp, Ylvisåker og Elster
Ingun Grimstad Klepp og Anne Britt Ylvisåker i samtale med Kristian Elster.
Strikkebølgen skyller inn over landet. Folk tar frem strikketøyet nær sagt over alt, de blogger om det og utveksler strikketips på tvers av kontinenter. Men hvor mye vet vi egentlig om vår egen strikkehistorie? Norsk tekstil- og kleshistorie står i fokus denne kvelden.
Ingun Grimstad Klepp,  etnolog ved Statens institutt for forbruksforskning.
Anne Britt Ylvisåker,  førstekonservator ved KODE i Bergen.
Kristian Elster,  journalist og ivrig strikker.
Om du gikk glipp av kvelden, ligger det youtubevideo her. 

Jeg og en drøss andre fikk med oss herligheten, det er moro når strikking blir satt i en større sammenheng med kunst og historie.

Jeg kan også tipse om en utstilling på Kunstindustrimuseet som jeg og snups var innom idag, Nålens øye, en utstilling om samtidsbroderi, som varer frem til 16.mai. Mye spennende program knyttet til den utstillingen, både for voksen og barn. 


Untitled

DIGER! Navneduk brodert av Bren Ahearn, et tema som handlet om døden, om fiktive nekrologer basert på hendelser i kunsterens liv (som kunne endt annerledes). Navneduken er diger, moro å se et såpass tradisjonelt broderi som navneduker i posterformat, med underfundig tekst.

Samtidsbroderi? Er det noe å dra en femåring med på? Tja, vi trengte noe innendørsaktivitet etter et par feberdager, kjøpesentere er kjedelig og teknisk museum har vi besøkt to ganger allerede, jeg hadde lyst til å se utstillingen, og hun gjerne ville se på dronningkjolene (fast utstilling). Vi kikket på de utstilte verkene, fniste over rare ting, ble begeistret over gulltrådene (hun), og jeg ble betatt over all jobben bak, og de små stingene, og kryssingen av broderi på andre medier, og historiene som blir fortalt.

Vi kom til veggen med videoen A woman's work is never done, der Eliza Bennett broderer sting i håndflaten sin, slik at de ser ut som arbeidsnever med træler, og da ville femåringen ikke mer. Det ble for skummelt. Da fristet kafe istedet og en liten stund på lekeplass.

Jeg drar gjerne om igjen.

2 kommentarer:

  1. Strikkeforedraget gikk meg visst hus forbi, men Nålens øye må jeg prøve å få med meg! Synes du er flink til å finne på aktiviteter for femåringen!

    SvarSlett
  2. Jeg så akkurat utstillingen Nålens øye, fant ut at den fantes på bloggen din faktisk og dro med meg et par venninner og så den. Jeg likte også posteren veldig godt, vi så heller ikke videoen. Synes nesten utstillingen kunne vært litt større det var jo over så fort. :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.