9. august 2015

Fin i lin

IMG_3578



































Du vet den der sommertoppen som du tenkte å strikke i sommer? Den svale, fine lintoppen som skulle passe til den solbrune, gyldne gløden? Har lufta gått ut av sommestrikkeplanene?

Gode nyheter, du kan strikke den allikevel. Jeg er ferdig med en singlet i lin, og jommen har den sjans til å bli brukt, sommerglødende hud eller ikke. (Jeg pleier forsåvidt å komme med rød, lett flassende farge istedet for den der gyldne greia, så akkurat sånn fargemessig har sommeren i år lite å si). Stort sett gidder jeg ikke strikke noe i bomull eller ting som ikke er ull (ok det er mye som ikke er ull som ikke er strikkbart, men dere tar poenget) , siden vi tross alt bor nærmere nordpolen enn ekvator, og må ta konsekvensene av det. Men poenget er (om jeg husker, etter alle digresjoner); ting som ikke er ull, kan jo brukes utover høsten og vinteren også. En fin topp kan jo fint brukes med en nett liten dressjakke eller kort cardigan utenpå, og vips tar du med deg sommeren langt inn i høsten.

IMG_3635
1

Jeg tok med meg kamera til strikk og lytt- eventen på Sukkerbiten (deichmanske leser høyt for strikkere,spikkere, tegnere, heklere osv hver første onsdag i måneden, dvs denne gangen flyttet de det til sukkerbiten + flyttet det til torsdag, men fra høsten av er det på Deichmanske).Kameraet var med for å lure noen til å ta bilder av meg med nystrikket lintopp, takk til Ann som tok oppgaven alvorlig, og klarte ta fine bilder, tross min fjolling.

Forsåvidt kan begge deler anbefales, å få med seg kulturarrangementer og få noen til å ta bilder av seg, særlig strikkere som vet at det er strikkeplagget en har lyst til å ta bilde av med kropp inni.


IMG_3499

Lintoppen er løst strikket, så jeg anbefaler hudfarget undertøy, eller en singlet under toppen. Men den faller veldig fint, og er behagelig på. Og lin blir bare vakrere med hvert bruk.


Untitled

All hail Wenche som har et velskrevet mønster, og et mønster med fiffige detaljer. Som feks denne kanten mot ermehullene, lekkert med en fin kant som de ytterste maskene lager. Og som tipser om å strikke singleten med innsiden ut, sånn at du strikker rettrettrettrett, og slipper billig unna vrangmaskene.


IMG_3620

Blondekanten nederst gjør hele greia. Akkurat passe med blonde, ikke for søtt, og kjapt å strikke.

IMG_3598

Fornøyd? Og fin i lin? Ja!

Mønster: lett lintopp av Wenche Roald. Strikket i  170 gram 100% lin fra Magasin Duett, i str L.

13 kommentarer:

  1. Den ser veldig god ut på og som du sier, den kanten mot arma gjør seg veldig godt.
    Ha en flott søndag videre.

    SvarSlett
  2. Fin bilde montasje med fin topp. Liker at produktene blir presentert på den måten:) Jeg har aldri strikket med lingarn før, burde kanskje prøves. Og kanskje denne toppen skulle bli den sjansen, særlig hvis det er muligheter for å lære noe nytt. Digger og begeistres lett over nye teknikker :)

    SvarSlett
  3. Hej - tak for besøg på min blog - sikken en skøn blog, du har her :-)

    Jeg er vild med din hørtop, hvor er den flot og super velsiddende med meget fine detaljer og så er det en rigtig skøn farve, du har strikket i :-)

    SvarSlett
  4. Virkelig fin-fin i lin ble du :) Du er flink med ego strikkingen.

    SvarSlett
  5. Ein nydeleg topp med flotte detaljar :)

    SvarSlett
  6. Linfin! Lin er relativt ukjent i sin rene form å strikke med for meg, men dette var unektelig fristende :))

    SvarSlett
  7. Veldig fin og kledelig topp! Og gråfargen fremhever brunfargen, for farge har du (ser skillet i albukroken, hehe)!

    SvarSlett
  8. Den var skikkelig lekker da! Denne vil jeg tro du får mye glede av!

    SvarSlett
  9. Absolutt fin i lin! :) Denne kan jo kombineres med så mange plagg alt etter anledning og temperatur.

    SvarSlett
  10. Veldig fin! Jeg er så glad i blondesingletene mine fra H&M, kanskje jeg må begynne å strikke dem heller?

    SvarSlett
  11. Veldig greit med en slik topp som kan brukes under jakken. Blondemønsteret gjorde seg, og jeg likte de små, smarte detaljene. Og NESTE sommer kan den sikkert brukes uten noe over. ;)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.