27. oktober 2015

Tilbakeblikkstorsdag


Mandalsrussen 96 har hatt jubileum (teknisk sett er det vel nittenårsjubileum, siden vi feiret nå i høst, men det er detaljer. Stas, okke som. Takk for sist, folkens! ) og da jeg var innom barndomshjemmet, grep mamma sjansen og ble kvitt masse kasser jeg hadde stående, som jeg liksom skulle hente en annen gang. Nitten år senere var det muligens på tide å rydde? 

Mye rusk og rask, men noen diamanter blant all ruskrasket.

Fra kassene  kan jeg derfor presentere den første genseren jeg strikka til meg selv, med et vakkert oppstilt bilde ala konfirmasjonsbildene alle hadde på nittitallet, nervøs konfirmant plassert foran en buskvekst i hagen, med litt tilfeldig utsnitt av husvegg. 

Vidunderet ble strikket en gang i tidlig tenåringstid, i lanett (ungdommens overmot med genser på pinne 3 som første genser). Jeg brukte ett år på å strikke og montere (isydde ermer! Tøffe tenåring!) og oppdaget da den var ferdig at jeg ikke likte rosa og lyseblått. 

Litt treg i oppfattelsen, altså. 

Takket være nittitallsteltmoten, kommer den for evig til å passe, og jeg vil alltid kunne si at jeg fremdeles passer genseren jeg strikket i tidlig tenåringstid. 


7 kommentarer:

  1. Så fint at din Mor har tatt vare på din første genser. Lanett var det noe som het ja. På samme tid som Triplex kanskje.
    Min første genser har jeg kastet. Den var strikket i Finull, brunfarger. Jeg likte ikke brunt den gangen heller...

    SvarSlett
  2. Hehe. Min første strikkegenser fra sent 80-tall passer også fremdeles, men den har heldigvis ikke helt telt-fasong nå, siden jeg faktisk har vokst litt siden dengang. Den har alle regnbuens pastellfarger, og jeg syntes den var sååååå fiiiin. Litt usikker på om den noengang kommer til å bli brukt igjen, men en første genser kan jo ikke kastes.. Må nok spare på den litt til - kan få god bruk for den når 80-tallsmoten kommer tilbake..

    SvarSlett
  3. Herlig! Jeg har dessverre ikke alle mine gensere som jeg strikket som tenåring, jeg ga dem bort til venninner etterhvert som jeg ble lei dem :)

    SvarSlett
  4. Så gøy å finne igjen slikt! Jeg strikket masse på videregående, men har ingenting igjen. (Kanskje like grei, hehe. Det var høy syntet-faktor.) Ikke lett å vokse ut av den passformen, nei. *fnis*

    SvarSlett
  5. Ha ha ha - skulle ønske jeg hadde bilder av plaggene jeg har strikket. Sååå gøy bilde du har!!! Har et par nittitallsgensere som egner seg ypperlig til tomannstelt med hems og plass til to sykler....

    SvarSlett
  6. Så stilig! God helg til deg og dine!

    SvarSlett
  7. Så gøy å se, og skikkelig konfirmasjonsbildeaktig! Du var som snytt ut av nittitallet her:D

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.